Sterilisering/kastrering av katt

Sterilisering/kastrering har mange fordeler utover uønsket kattunger og det å slippe å gi p-piller gjennom et helt liv. Det er billigere å sterilisere katten enn å kjøpe p-piller å gi i årevis. Hvis man steriliserer katten når den er mellom 1-2 år, har den betraktelig beskyttelse mot jursvulster, samtidig som den er beskyttet for å utvikle livmorbetennelse, noe som ikke er uvanlig på eldre hunnkatter. Hunnkatter trenger ikke å ha hatt kull med kattunger før sterilisering.

En katt i løpetid tiltrekker seg mange hannkatter. Dette kan føre til mye urinmarkering og slåsskamper i området. For begge kjønn reduserer sterilisering/kastrering faren for smittsomme sykdommer grunnet nedsatt teritorial adferd. Kattene slåss mindre. Dette gjelder spesielt då det dessverre er mye katte aids i vårt område og ukastrerte hannkatter har veldig høy risiko for å få katte-aids da de slåss mer.

Det er få tiltak som strengs å gjøres etter sterilisering/kastrering. Noen katter kan få en tendens til å legge på seg litt, dette kan kontrolleres ved rett foring.

Godt kvalitetsfor er også viktig for kastrerte hannkatter for ikke å utvikle krystaller i urinen. Kort sagt; det er kjempemessige helsefordeler for begge kjønn ved kastrering/sterilisering! Vil du gjøre det beste for katten din?