Sterilisering/kastrering av katt

Kastrering/sterilisering av katter som ikke skal brukes i avl har mange fordeler! Det er blant annet viktig for kattens egen helse, og for å redusere antall uønskede kattunger.

Bilde viser en katt

Selve inngrepet som blir utført heter kastrering (fjerner deler av/alle reproduksjonsorganger). Mange kaller en kastrering av hunndyr for sterilisering, og av et hanndyr for kastrering. Ved en sterilisering fjernes ingenting, katten kan ikke lengre reprodusere seg, men kjønnshormonene og driftene finnes fremdeles. Ved å kastrere forsvinner kattens seksualdrift og dermed forsvinner også oppførselen som følger med (som løpetid hos hunnkatter, markering og skriking etter det motsatte kjønn hos hannkatter).

En hunnkatt i løpetid tiltrekker seg mange hannkatter. Dette kan føre til mye urinmarkering og slåsskamper i området. Faren for infiserte sår og smittsomme sykdommer reduseres for begge kjønn ved kastrering, på grunn av nedsatt territorial adferd. Dette gjelder spesielt siden det dessverre er katte-aids i vårt område, og ukastrerte hannkatter/hunnkatter har større risiko for å få katte-aids og andre smittsomme sykdommer, da de slåss mer. Seksualdriften fører også til at kattene (spesielt hannkattene) har en større tendens til å rømme hjemmefra og være borte i lengre perioder. Katten kan vandre langt ifra hjemmet sitt i disse periodene. Dermed øker også risikoen for å bli påkjørt eller skadet.

Katter er svært fruktbare, en ukastrert hunnkatt kan fort bli drektig dersom hun er utendørs, selv i en ung alder. Hun kan få 2-3 kull med kattunger i løpet av ett år, og hun kan bli drektig igjen selv om hun har kattunger som dier.

Kastrering av hunnkatter betyr også at man slipper å gi p-piller gjennom et helt liv. Det er billigere å kastrere katten enn å kjøpe p-piller (og betale reseptgebyr) i årevis. Når man skal lage en resept på p-piller kommer denne advarselen "Inntak av p-piller øker risikoen for jurkreft. Årlig helsekontroll er påkrevd. Det anbefales å kastrere katten".

Hvis man kastrerer katten når den er mellom 0,5 - 1 år, gir det en betraktelig beskyttelse mot en smertefull og livsfarlig livmorbetennelse og jursvultser, noe som ikke er uvanlig på eldre hunnkatter. Hunnkatter trenger ikke å ha ett kull med kattunger før kastrering, det er det ingen grunn til.

Kort sagt: Det er mange problemer du kan forebygge ved å kastrere katten din. Dermed gjør du det beste for din firbeinte venn!